söndag, oktober 29, 2006

Vackert stilleben

Per tipsade mig om detta vackra stilleben dock inte gjort av en kvinna.
Det var publicerat 26 oktober i nättidningen "artdaily.com".
Klicka på www.artdaily.com så kommer du till denna nättidning.
Det är nya konstverk som presenteras varje utgivningsdag.


Luis Meléndez, Stilleben med skogparti och frukt, olja på duk, 37 x 49 cm

Elisabetta Sirani

Elisabetta Sirani, 1638 – 1665, föddes i Bologna, Italien. Hon var dotter till en målare, Giovanni Andrea Sirani. Elisabetta visade redan i unga år att hon var en begåvning, inte enbart inom målarkonsten, utan även inom musik och poesi.

Elisabetta målade i huvudsak religiösa och historiska motiv. Hon målade sina tavlor så snabbt, att ryktet uppstod, att hon hade hjälp med att måla. För att motbevis detta inbjöds höga tjänstemän från hela Europa för att titta på när Elisabetta målade ett porträtt.

Hon hade antagligen utvecklat sin snabba teknik, därför att fadern vill tjäna pengar. Han behöll allt som hon tjänade på sitt måleri.

Utöver sitt eget målande var Elisabetta även en betydande lärare och startade en målarskola för kvinnor.

Elisabetta Sirani skaffade sig ett gott rykte som målare, trots att hon dog ung, endast 27 år gammal.


Elisabetta Sirani, Maria med Barnet, 1663, olja på duk, 86 x 70 cm


Elisabetta Sirani, Portia sårar sig i låret, 1664, 101 x 139 cm

tisdag, oktober 24, 2006

Louise Moillon

Louise Moillon, 1610-1696, var dotter till en fransk porträtt- och landskapsmålare, Nicolas Moillon. Louise växte upp i Paris i ett område, dit flamländska målare sökt sin tillflykt undan religionsförföljelse. Deras sätt att måla gjorde intryck på Louise Moillon.

Louise Moillon var framför allt stillebenmålare och pionjär inom detta måleri i Frankrike. Hon var unik genom att även kombinera stilleben med personer i sina tavlor.

I unga år miste hon sin far. Modern gifte om sig med en konsthandlare. Denne konsthandlare såg till att skaffa köpare till Louise tavlor, mot att han fick 50 % i provision.

Louise Moillon gifte sig 1640 med en trähandlare och fick 3 barn.

När den Franska Konstakademin bildades 1648, fick Louise inte vara med i den, därför att hennes stillebentavlor låg för långt ner på den rangskala av motiv som då gällde. Över strecket låg religions- och mytologimotiv samt portträtt på förtjänstfulla personer. Under strecket låg landskapsmotiv, stilleben och portträtt av andra personer.

1685 utsattes familjen för religionsförföljelse.


Louise Moillon, Frukthandel med ficktjuv,
1630, olja på duk, 116 x 166 cm



Louise Moillon, Stilleben med körsbär, jordgubbar och krusbär,
1630, olja på pannå, 31 x 49 cm



Louise Moillon, Stilleben med frukt och grönsaker,
1637, olja på duk, 88 x 112 cm



Louise Moillon, Stilleben med korg, persikor och druvor,
1631, olja på trä, 48 x 68 cm

Michaelina Woutiers

Michaelina Woutiers var en flamländsk målare. Det går inte att bestämma hennes levnadsår, men hon föddes år 1600-1630 och dog efter år 1659.

Michaelina hade ingen bestämd stil utan målade olika typer av motiv. Hon arbetade med diagonaler, kanske var hon inspirerad av Rubens som var en mästare på detta.








Detalj av Michaelina Woutiers målning
"St Josef", 1657

måndag, oktober 23, 2006

Judith Leyster

Judith Leyster föddes i Haarlem, Holland, och dog 1660. Fadern var bryggare och kallades för the ”ley-ster”, ledstjärnan, varifrån familjen tog sitt namn, Leyster.

Det finns inte mycket känt om Judiths tidiga utbildning i måleri. Hon var sannolikt skolad av Frans de Grebben för att senare fortsätta med att arbeta i Frans Hals ateljé, även om det inte finns något som styrker detta.

Judith Leyster gjorde sig ett namn redan i unga år. Hon målade glada människor gärna i upptåg av något slag. Stilmässigt påminner Judith Leysters tavlor om Frans Hals. Det förkom, att tavlor av Judit Leyster såldes, som gjorda av Frans Hals. Detta gjordes för att få bättre betalt för tavlorna. Judith Leyster målade även ett fåtal stilleben.

1636 gifte sig Judith Leyster med en konstnärskollega, Jan Miense Molenaere, som vid den tiden var nära vän till Frans Hals. Efter giftermålet blev det inte mycket målat för Judith.


Judith Leyster, Självporträtt, ca 1635, olja på duk


Judith Leyster, detal av själporträtt


Judith Leyster, Glatt sällskap, 1629-31, olja på duk


Judit Leyster, Ung flöjtist, ca 1635, olja på duk
Nationalmuseum, Stockholm

torsdag, oktober 19, 2006

Clara Peeters

Clara Peeters var en flamländs stillebenmålare född i Antwerpen. Man vet inte så mycket om henne, mer än att hon döptes 1594 och gifte sig 1639. Det finns en uppgift att hon var född ca 1589 men den är osäker. Hon dog efter 1657.


Clara Peeters, Stilleben, 1607, olja på träpanel



Detaljer ur stilleben



Clara Peeters, Stilleben


Clara Peeters, Självporträtt

onsdag, oktober 18, 2006

Artemisia Gentileschi

Artemisia Gentileschi föddes den 8 juli 1593 i Rom och dog troligen år 1653 i Neapel. Hon var dotter till en konstnär, Orazio Gentileschi, och lärde sig att måla av honom. Att flickor fick möjlighet att studera konst på den tiden var inte vanligt. Senare gick hon även i lära hos en god vän till fadern, Agostino Tassi, som också var konstnär. Han tyckte mycket om Artemisia och försökte förföra den de 15-åriga flickan. Han erbjöd till och med äktenskap. När hon avvisade honom, våldtog han henna i faderns ateljé. Senare när Tassi var i rättegång, anklagad för att ha stulit ur Orazio Gentileschis ateljé, kom våldtäkten upp. Artemisia fick gå igenom tortyr för att bevisa att hon var oskyldig, och försökte fälla Tassi. Men detta hjälpte inte. Om det är svårt att fälla att fälla någon för våldtäkt nu, så var det om möjligt ännu svårare då. Speciellt eftersom hon inte blev gravid. Så Tassi fälldes för stöld och satt i fängelse i åtta månader. Efter det var hon tvungen att leva med minnena och glåporden, för nu ansågs hon som en lättfotad kvinna och skvaller och förtal var en del av vardagen.

1614 flyttade hon till Florens, där hon hade ett nära samarbete med stadens konstakademi och firade stora framgångar. Omkr. 1620 flyttade hon tillbaka till Rom, men 1628 slog hon sig slutligen ner i Neapel. Under slutet av 1630-talet var hon under en kort tid verksam vid engelska hovet.

Artimisia målade bl a porträtt av kränkta, men starka, kvinnor. Hon är en av få kvinnor som lyckades bli en stor konstnär under renässanstiden.

Susan Vreeland har skrivit en roman, full av atmosfär och historiska detaljer, om en av konsthistoriens mest fascinerande kvinnoöden. Den om Artemisias Gentileschi.

Bokens titel är Artemisias passion.


Artemisia Gentileschi, Susanna och gubbarna, 1610, 170 x 119


Artemisia Gentileschi, Judit dödar Holofernes, 199 x 163

Fede Galizia

Fede Galizia föddes 1578 i Milano och dog 1630. Hon var dotter till miniatyrmålaren Nunzio Galizia som också var hennes lärare i måleri. Redan vid 12 års åder ansågs hon tillräckligt mogen som konstnär för att bli omnämnd bland de större samtida konstnärerna.

Fede Galizia började med att måla porträtt men är idag huvudsakligen känd för sina stilleben. Vid denna tid i Italien var det ovanligt att man målade stilleben och Galizia blev något av en pionjär med sina enkla och finstämda målningar. Hennes verk jämfördes ofta med den spanske målaren Francisco de Zurbarán.



Fede Galizia, Stilleben med persikor i porsslinsskål


Fede Galizia, Korg med persikor

tisdag, oktober 17, 2006

Marietta Robusti

Marietta Robusti, ca 1554 – 1590, var en begåvad dotter till målaren Jacopo Robusti. För dotterns utbildning såg fadern till dottern alltid var klädd så att hon kunde hjälpa honom och på så sätt lära sig måleriet. Marietta iakttog och övade sig i faderns ryktbara teknik till man praktiskt taget inte kunde avgöra vem som hade gjort vad.


Marietta Robusti, Självporträtt, ca1580


Marietta Robusti, Venetiansk dam, ca1580

Lavinia Fontana

Lavinia Fontana föddes i Bologna 1552-08-24 och dog 1614-08-11 i Rom. Hon var dotter till en målare, Prospero Fontana, som övade flitigt med dottern i konsten att måla. Det var också gynnsamt att Lavinia var född i Bologna. Bologna var ett kulturellt centrum för konstnärer och akademiker. Detta gällde inte bara för män, utan också för kvinnor.

När Lavinia var 25 år gifte hon sig med en välbärgad målare från en fin familj, Gian Paolo Zappie. Lavinia födde 11 barn men fortsatte att måla. Zappie satte sin hustrus måleri före sitt eget och tog hand om barnen och hemmet. Han assisterade ofta sin hustru, som hade en strid ström med beställningsmålningar, med att måla bakgrunder på hennes porträtt.

På 1589 fick Lavinia i uppdrag att måla stora religiösa verk. Det första var en altartavla till kyrkan vid spanska hovets palats. Målningen kallades Heliga Familjen.

1603 flyttade Lavinia till Rom och blev tillfrågad av Pope Clement VIII om att bli offentlig målare vid den påvliga institutionen.
Lavinia fortsatte att måla religiösa uppdrag under återstoden av sin karriär.

Nära 100 verk har tillskrivits Lavinia Fontana, av vilka det idag finns bevarade 30 st som är signerade.


Lavinia Fontana, Minerva klär sig, 1613, olja på duk


Lavinia Fontana, Död Kristus, 1581,
olja och tempera på träpanel, 36,2 x 27 cm

Barbara Longhi

Barbara Longhi föddes i Ravenna, Italien, och levde mellan åren 1552 och 1638. Hon var dotter till en målare, Luca Longhi. Barbara assisterade sin fader i arbetet med stora altartavlor och kopierade många av hans verk. De påminde ofta om faderns men var i en mindre format. Hon kan också tacka samtida konstnärer från Fiorentina och Bologna för sin utbildning.

Av hennes 15 kända verk är 12 små kompositioner med Maria och Barnet, vilka Vasari prisade för målningarnas rena linjer och mjuka, lysande färger.


Barbara Longhi, Madonna och Barnet

Lucia Anguissola

Lucia Anguissola, ca 1540-1565, är mindre känd av renässansmålarna. Hon var den tredje systern av fem vilka alla var målare. Hennes skicklighet var på samma nivå som sin äldre och mera berömda syster, Sofonisba.

Det finna bara två verk bevarade som man kan härleda till Lucia.
Madonna och barnet samt Pietro Maria, Läkare i Cremona

På bilden nedan visas porträttet på Pietro Maria.
Lägg märke till ormen på Pietros käpp. Ormen symboliserar att Pietro Maria är läkare.


Lucia Anguissola, Pietro Maria, Läkare i Cremona, 1560, olja på duk

Sofonisba Anguissola

Sofonisba Anguissola. Hon föddes c:a 1532 i Cremona, Italien och dog i november 1625 i Palermo.
Hon var en av de första kvinnliga målarna som uppnår internationell berömmelse. Sofonisba sågs som ett underbarn och uppmuntrades av Michelangelo med vilken fadern korresponderade.
Under 1550-talet reste hon till Madrid och utsågs till hovmålare hos Filip II.


Sofonisba Anguissola, självporträtt, 1554, olja på duk

Plautilla Nelli

Plautilla Nelli levde mellan åren 1523 och 1588. Hon var den första kvinnliga målaren i Florens.


Plautilla Nelly, Madonna och barnet, olja på trä, 107 x 81 cm

måndag, oktober 16, 2006

Caterina van Hemessen

Caterina van Hemessen, ca 1528- efter1587, var en flamländsk renässansmålare. Hon är den tidigaste kvinnliga flamländska målare från vilken det finns bevarade verk där man kan fastställa konstnären.
Som många kvinnliga målare, var hon dotter till en målare, Jan Sanders van Hemessen, som sannolikt var hennes lärare..
Hon gör huvudsakligen porträtt som kännetecknas av realism. Modellerna, oftast sittande, avbildas vanligen mot en mörk eller neutral bakgrund. Detta sätt att måla skapade ett förtroligt porträtt.

Det finns inga bevarade målningar efter år 1554, vilket fått en del historiker att tro att hennes karriär som artist, slutade i och med att hon ingick äktenskap.

Van Hemessen får ofta tillskrivet att ha gjort det första självporträttet av en konstnär, manlig och kvinnlig, sittande vid ett staffli. Detta porträtt, som gjordes 1548, visar artisten i ett tidigt skede av målningen, hänger nu på Öffentliche Kunstsammlung i Basel. Andra målningar hänger på Rijksmuseum i Amsterdam och på National Gallery i London.


Självporträtt, 1548, olja på duk

Properzia de Rossi

Properzia de Rossi föddes i Bologna, Italien, ca 1490, dog 1530 och var skulptör.
Hon lärde sig att teckna av Marcantonio Raimondi. Det var Marcantoni som graverade Rafaels målningar.
Prorerzias stora genombrott kom, när hon vann en tävling om en skulptur i kyrkan i San Petronio.
Hon var också duktig på att göra miniatyrskulpturer.


Josef och Potifars hustru, marmorrelief, 60 x 55 cm, 1490

Caterina Dei Vigri

Caterina Dei Vigri föddes 1413 i Florens och dog 1463.

Thresa Diaz

Har gjort "Sener ur Johannes Döparens liv" ca 1310/20, fresk>duk.
Denna finns på Clarisserklostret i Toro, Spanien.

söndag, oktober 15, 2006

konstpaus

Nu kommer en ny blogg från Bosse. Den skall handla om konst i olika former.