tisdag, november 27, 2007

Anna Ancher

Anna Ancher, 1859 - 1935, föddes 18 augusti, 1859 i Skagen, Danmark och dog den 15 april 1935. Hon var dotter till Erik Bröndum och Ane Hedvig Möller som drev ett pensionat i Skagen.

Anna växte upp i Skagen, ett isolerat och fattigt fiskesamhälle och nästan okänt innan det på 1880-talet blev berömt som samlingsplats för nordiska friluftsmålare. Konstnärerna var gäster på pensionatet och på så sätt kom Anna i kontakt med konstnärerna och studerade deras målningar när de hängde för att torka. Anna fascinerades av målningarna och hennes konstintresse växte.

Anna var bara i konfirmationsåldern då hennes blivande make Michael Ancher 1874 slog sig ned i Skagen tillsammans med Karl Madsen. Tillsammans med målaren Viggo Johansen fick de upp ögonen för Annas talang och uppmuntrade henne att söka professionell utbildning.
Familjen accepterade att Anna ville ägna sig åt konsten och hon blev därför inte involverad i pensionatets kökssysslor. I tre vintrar 1875-78 studerade hon på Vilhelm Kyhns privata tecknings- och målarskola för kvinnor. Samtidigt fick hon vägledning av Michael Ancher som hon då var förlovad med.
1880 gifte sig Anna och Michael och fick barn. Detta hindrade dock inte Anna från att fortsätta att måla.

Anna debuterade på Charlottenborgs Vårutställning när hon var 20 år och hennes konst fick ett positivt mottagande.

Anna var den ende av Skagenmålarna som var född på Skagen. Hon målade ofta kvinnor i arbete. Hon var hela sitt liv bosatt på Skagen, där hon ömsint skildrade den fattiga fiskarbefolkningen.

Anna Ancher tavlor räknas in bland de viktigast inom dansk konst.

1967 öppnades Anna och Michael Anchers hus i Skagen som museum.



Anna Ancher,
Flicka ordnar med blommor,
1865, olja på duk, 56 x 41 cm



Anna Ancher,
Flickan i köket,
1886, olja på duk, 88 x 69 cm



Anna Ancher,
Interiör med blå klematis,
1913, olja på duk, 63 x 55 cm



Anna Ancher,
Aftonbön, 1888, olja på duk, 68 x 60 cm



Anna Ancher,
Gamla Lene plockar en gås,
1883, olja på duk, 70 x 53 cm

Anna Palm de Rosa

Anna Palm de Rosa, 1859 - 1924, var dotter till professor Gustaf Wilhelm Palm, landskapsmålare och lärare vid Konstakademin.

Anna gifte sig med den italienske officeren de Rosa, som hon träffade på Capri, och bosatte sig 1896 i Italien.

Anna Palm de Rosa hämtade sina motiv från Stockholm och Bohusläns skärgård. Hennes akvareller från Fjällbacka är signerade AP.

Efter flytten till Italien fortsatte hon att måla Stockholmsmotiv och det gjorde hon efter fotografier.

Anna Palm de Rosa målade alltid idylliska motiv och hon ställde ut på Konstakademin åren 1885 och 87.



Anna Palm de Rosa,
Vy över Nybrovikens skridskobana, akvarell, 75 x 132 cm


Anna Palm de Rosa,
Stockholm från Mälaren, akvarell, 53 x 90 cm


Anna Palm de Rosa,
Stockholms slott, akvarell, 31 x 83 cm

Karin Bergöö-Larsson

Karin Bergöö-Larsson, 1859 - 1928, var köpmansdotter, född i Örebro och uppväxt i Hallsberg. Efter studier på Konstakademin i Stockholm reste hon 1882 till Frankrike och bosatte sig utanför Paris i den lilla byn Gréz. Där träffade hon konstnären Carl Larsson sommaren 1882.

Carl Larsson friade och det blev giftermål våren 1883 i Stockholm. Paret reste sedan tillbaka till Gréz och bodde där några år. Deras första barn Suzanne föddes i Gréz sommaren 1884 och därefter slutade Karin att måla.

Paret fick ett litet hus av Karins far, det som nu kallas Carl Larsson-gården.

Karin är kvinnan bakom familjen Larssons hem i Sundborn. Hennes konstnärstalang kom att visa sig i heminredning, textilier och kläder. På senare år har hon uppmärksammats för sin ”moderna” smak, vilket med tydlighet framgick av den utställning som visades på Nordiska museet 1998-99 samt i en bok om Karin av Lena Rydin.

Familjen Larsson hem i Sundborn är en stor inspirationskälla för svensk heminredning.




Karin Bergöö-Larsson, Bildvävnad

Mina Carlson-Bredberg

Mina Carlson-Bredberg, 1857 - 1943, föddes i Stockholm och var dotter till H V Bredberg. Mina reste 1883 till Paris och studerade vid Académie Julian. Hon gjorde resor till flera länder i Europa 1890-94.

Mina Carlson-Bredberg hade en separatutställning på Liljevalchs 1917.

Hon var gift med Georg Carlson.



Mina Carlson-Bredberg,
Académie Julian, 1884, olja på duk, 53 x 75 cm



Mina Carlson-Bredberg,
Stilleben med liljor i vas, 1898

Tekla Lindeström-Nordström

Tekla Lindeström-Nordström, 1856 - 1938, arbetade i tekniken trägravyr.

Hon träffade konstnären Karl Nordström i Gréz på Pension Laurent. Paret gifte sig 1886 och fick en dotter, Elsa, som sina föräldrar blev konstnär.



Tekla Lindeström-Nordström,
Motiv från Gréz, trägravyr

Edma Frölich-Stage

Edma Frölich-Stage, 1859 - 1958, var dotter till den danske målaren Lorenz Frölich. Modern var pianist. Hon föddes i Fontainebleau, Frankrike, där hon växte upp men flyttade till Danmark 1875. 1895 gifte hon sig med en kyrkoherde på Fyn.

Edma Frölich-Stage målade i både olja och akvarell. Hennes teknik vid oljemålning liknade akvarellmålning då hon målade med tunna lager.

Edma Frölich-Stage ställde ut på Charlottenborg från 1883. Hon ställde även ut i Paris, Chicago, München och Stockholm.



Edma Frölich-Stage,
Interiör med uppställning i form av momento mori,
olja på duk, 50 x 42 cm

Sophie Holten

Sophie Holten, 1858 - 1930, var dansk målarinna och kvinnosaksförkämpe.

Hon föddes i Skuldelev och dog i Roskilde. Hennes föräldrar var prästen Hans Nicolai Holten och Marenstine Smith.Sophie började som målare och utbildade sig privat. 1879 reste hon till Paris där hon tillägnade sig det nya i konsten, naturalismen och lärde sig måla tidstypiska skildringar från vardagslivet.

Efter hemkomsten till Danmark debuterade hon 1883 på Charlottenborgs Vårutställning, men kort därefter reste hon åter till Frankrike denna gång tillsammans med den radikala författarinnan Marie David, som hon då var tätt knuten till. Vintern 1886-87 bodde de i Gréz där särskilt svenska konstnärer uppehöll sig. 1986 målade hon ett porträtt av August Strindberg vilket senare förvärvades av Nationalmuseum i Stockholm och finns nu på Gripsholms slott.

Sophie Holten målade flitigt men hennes ambition att göra en lysande konstnärskarriär infriades inte. Hon ställde dock ut på Charlottenborgs Vårsalong till 1904 och var representerad på stora officiella utställningar i Danmark och utlandet. Hon ställde ut på Salongen i paris 1886 och i Chicago 1893.

1908 flyttade hon tillsammans med Erikke Rosenörn-Lehn och sin adoptivdotter Ragnhild tillbaka till Danmark och bosatte sig i Roskilde där de skapade sig ett gästfritt hem.
Till stadens katolska kyrka gjorde Sophie altartavlan Marias kröning med tillhörande baldakindekoration. Hon hade tidigare konverterat till katolicismen och hon fick 1929 mottaga påvligt hederskors för denna utsmyckning som betraktas som kulmen på hennes livsverk.



Sofie Holten,
Ung kvinna sittande vid en sjökant,
1885, olja på duk, 61 x 45 cm

Ludovica Thornam

Ludovica Thornam, 1853 - 1896, föddes 30 november i Horsens, Danmark och dog 27 maj i Köpenhamn.

Hon växte upp tillsammans med sin syster Emmy och fick liksom henne en konstnärlig skolning. Föräldrarna uppmuntrade henne att fortsätta konststudierna och hon reste till Köpenhamn där hon i vintermånaderna 1873-74 var elev vid Vilhelm Kyhns tecknarskola. Denna privata konstskola var speciellt anpassad för kvinnor. Konstakademin öppnade sin undervisning för kvinnor först år 1888.

Hos Vilhelm Kyhn blev Ludovica uppmuntrad att specialisera sig på porträtt och figurmåleri.

1887 fick Ludovica stipendier så att hon kunde tillsammans med sin mor och syster Emmy resa till Italien och Paris.

I Paris undervisades hon av målaren J. Lefebure vid Académie Julian och flera gånger under åren 1887-93 var hon elev hos H. Leroux. 1893-94 var hon i Italien.

Från 1878 till sin död ställde Ludovica Thornam ut flera gånger på Charlottenborgs Vårutställning.

Ludovica fick från 1879 beställningar på porträttmålning av flera godsägarfamiljer där hon både undervisade barnen och målade.

Stilistigt sett var hennes porträtt traditionella och opåverkade av tidens strömningar. De tidiga målningarna är gjorda med en stram uppbyggnad och färgsättningen är dämpad. Senare målningar har en fransk påverkan där hon arbetar med dagsljuset och har en friare målningsteknik där konturerna är på väg att suddas ut.

Ludovica Thornam var tillsammans med sin syster Emmy en av de få kvinnor som i sin samtid kunde leva av sitt måleri.



Lydovica Thornam,
Italiensk violförsäljerska,
1894, olja på duk, 130 x 77 cm

Emmy Thornam

Emmy Thornam, 1852 - 1935, föddes 10 mars i Horsens, Danmark och dog 7 januari i Köpenhamn.

Emmy växte upp i Horsens tillsammans med sin yngre syster Ludovica. Som ung intresserade hon sig för teckning och målning och med uppmuntran från sina föräldrar fick hon en lång konstnärlig utbildning som började på Horsens tekniska skola där hon fick undervisning i teckning.Utbildningen fortsatte i Köpenhamn vid Vilhelm Kyhns teckningsskola för kvinnor. Denna undervisning kompletterade Emmy med studier hos blomstermålaren P. Bourgogne.

Tillsammans med sin syster Ludovica och sin mor reste Emmy till Paris 1887-88 och till Italien 1893-94. Senare reste hon även till Korsika, Italien och Algeriet.

Emmy Thornam började sin konstnärsbana som landskapsmålare men valde senare att specialisera sig på blomstermåleri, mycket därför att hon som ogift tvingades måla motiv som var säljbara, och att hon därmed kunde tjäna sitt uppehälle.

Hennes tidigare verk har influenser av äldre målartradition medan de senare verken görs i lysande färger och mera levande en stil som hon inspirerats av från sina studier i Frankrike.Emmy Thornam var produktiv och en flitig utställare.

Från 1882 till sin död ställde hon varje år ut på Charlottenborgs Vårutställning och sålde så mycket att han kunde leva av sitt måleri.

Emmy Thornam var, förutom konstnär, författare och skrev bl a noveller.
Hon var en av de få samtida kvinnor som fick utlopp för sin talang som målare och författare och kunde livnära sig på detta.

Emmy Thornam finns representerad på en rad danska museer.



Emmy Thornam,
En gren med mogna äpplen, olja på duk, 70 x 84 cm



Emmy Thornam,
Sommarbukett, olja på duk, 55,5 x 66,5 cm



Emmy Thornam,
Vita och blå cineraria,
olja på duk, 52 x 44 cm

fredag, november 23, 2007

Eva Bonnier

Eva Bonnier, 1857 - 1909, föddes i Stockholm och var dotter till bokförläggaren Albert Bonnier dä.
Eva gick på Konstakademin åren 1878-83 och därefter var hon i Paris åren 1883-89.
Eva Bonnier föredrog att måla människor i olika situationer framför att måla landskap.


Eva Bonnier,
Självporträtt, 1886, 45 x 38 cm


Eva Bonnier,
Sömmerskor vid brudklänning, 1887, 96 x 129 cm


Eva Bonnier,
Marie Banck, 1890, olja på duk, 112 x 86 cm

Helena Westermark

Helena Westermark, 1857 - 1938, kom från Finland. Hon fick ge upp konstnärsbanan pga att han blev sjuk i tuberkulos. Helena gick över till att författare och skrev noveller och biografier.
Helena Westermark var med om att grunda ett kvinnoförbund.

Maria Wiik

Maria Wiik, 1853 - 1928, kom från Finland.


Maria Wiik,
Porträtt av Hilja Tukiainen, 1884, olja på duk


Maria Wiik, Ut i världen, 1889, 69 x 61 cm

Amélie Lundahl

Amélie Lundahl, 1850 - 1914, från Finland. Amélie blev tidigt föräldralös. Reste till Stockholm och gick på Konstakademin. Reste tillbaka till Helsingfors och studerade på Konstföreningens ritskola i Helsingfors.


Amélie Lundahl, Porträtt av flicka, 1882


Amélie Lundahl,
Flicka från Bretagne håller en kruka, 1884



Amélie Lundahl,
På hemväg i solnedgången, 1885,
olja på duk, 60 x 39 cm



Amélie Lundahl, 60 x 80 cm

Fanny Churberg

Fanny Churberg, 1845 - 1892, föddes i Vasa, Finland.


Fanny Churberg, Klippor i Rapakivi, 1871, 30 x 34 cm


Fanny Churberg


Fanny Churberg

onsdag, november 07, 2007

Asta Nörregaard

Asta Nörregaard, 1853 - 1933, föddes 12 augusti och utbildade sig till målare i Kristiania, numera Oslo, München och Paris. Hon blev främst porträttmålare och av totalt 400 målningar är 300 porträtt.

Asta målade nära nog enbart porträtt av kvinnor och barn. På endast två målningar är män avbildade, varav den ene är den norska konstnären Edvard Munch som är gjord i pastell. Man kan anta att Edvard Munch gick i lära hos Asta Nörregaard.


Asta Nörregaard, I ateljén, 1883,
olja på duk, 65 x 44 cm



Asta Nörregaard, Fransk köksinteriör, 1881, olja på duk


Asta Nörregaard,
Vid en vattenkälla med antik ruin, Italien, olja på duk

Harriet Backer

Harriet Backer, 1845 - 1932, kom från en välbärgad familj och föräldrarna vill att dottern skulle bli lärare men Harriet ville något annat och utbildade sig till konstnär i Kristiania.

Harriet Backer målade interiörer och arbetade med att få fram hur ljuset föll i bilden.

Hon träffade Kitty Kielland på väg till München.


Harriet Backer,
Blå interiör, 1883, olja på duk, 84 x 66 cm


Harriet Backer, Barndop i Tanums kyrka, 1892,
olja på duk, 109 x 142 cm


Harriet Backer,
Kolbotnstua, 1896, oljemålning, 62 x 84 cm


Harriet Backer, Interiör, Grihamar gård, Valdres,
1919-, olja på duk, 54 x 73 cm